Behandlinger for nese

UTREDNING AV NESETETTHET

Nesetetthet omfatter utredning av allergi, skjevheter i nesen og bihule plager. Utredningen omfatter også en grundig allergisk prikktest. I tillegg tar vi ofte MR og CT av bihuler.

HVORDAN FOREGÅR BEHANDLINGEN?
For allergiske pasienter kan nesetetthet behandles med medisiner. En del av pasientene har imidlertid dreneringsproblemer fra bihulene og skjevstilling av neseskillevegg og ytternese. Alle disse faktorene blir vurdert, og mens noen pasienter klarer seg med medikamentell behandling, må andre ha operativ behandling.

ALLERGIVAKSINASJON

Allergivaksinasjon kalles også hyposensibilisering eller immunterapi. Denne behandlingen har som mål å fjerne allergien. Allergivaksinasjon er best egnet for dem som har pollenallergi, støvallergi, dyrehårsallergi samt allergier for veps og bie.

HVORDAN FOREGÅR BEHANDLINGEN?
Først utfører vi en allergiutredning. Når diagnosen er satt, avtales videre behandling med allergivaksinasjon. Denne behandlingen har som mål å fjerne de allergiske symptomene. Dr. Strand har drevet med allergivaksinasjon siden 1998 – en god behandlingen med symptomfrihet som resultat.

Behandlingen inngår også i de offentlige avtalene, og det kreves henvisning fra fastlege.

BIHULEOPERASJON

Pasienter med bihulesykdom er ofte plaget med nesetetthet, økt slimproduksjon fra nesen, trykk og hodepine relatert til midtansikt og panneregionen. Dette skyldes ofte dreneringsproblemer fra nese/bihuleregionen. Vi stiller diagnosen med diagnostikk og CT av bihuler. Når diagnosen er eksakt, kan dreneringsforholdene fra bihulene bedres med endoskopisk bihulekirurgi. Bihuleoperasjoner er vanlige.

OPERASJON I NESEN

Operativ behandling av nesedeformiteter skyldes ofte at nesen er tett og dermed gir pustevansker. Dette kan påvirke dagliglivets kvalitet både på dagtid og om natten. Tett nese skyldes oftest skjev nese eller allergiske og hovne slimhinner, og det er viktig at man stiller eksakt diagnose før man anbefaler operativ behandling.

De vanligste årsakene til operativ behandling er blant annet skjevheter i neseskillevegg og ytternese. Dette korrigeres med operativ behandling av neseskillevegg. I noen tilfeller må det utføres en såkalt rhinoplastikk hvor både neseskillevegg og ytternese korrigeres.

Den vanligste årsaken til nesetetthet er ofte hovne nesemuslinger. I dag er reduksjon av nesemuslinger en vanlig og enkel operasjon hvor vi benytter diatermiapparater for å oppnå en skrumpning av nesemusling. Operasjonen er forbundet med minimal postoperativt ubehag, og som regel er sårene grodd etter 1-2 uker.

“Fantastisk service, med høreapparat fikk jeg et helt nytt liv.”

— Stian